De Mekong Delta

23 juli 2015 - Mekong Delta, Vietnam

Op woensdagochtend verlaten we HCMC om voor 1 nacht naar de Mekong Delta te gaan. Onze gids Luan is geboren en getogen in dit deel van Vietnam dus hij kan ons veel vertellen over de streek.

Eerst moeten we een paar uur rijden voor we op de boot kunnen stappen. Onderweg zie je veel cafeetjes waar stoelen staan en hangmatten hangen. Dat is voor alle brommerrijders. Zij kunnen dan even relaxen. Grappig gezicht zo langs de weg.

We gaan in een boot de rivier op. Overal zijn kleine dorpjes langs het water. Je ziet veel bedrijvigheid op en langs het water. In de rivier ligt een groot eiland en op het eiland zijn allerlei kleine kanalen. We stappen over op een roeiboot en varen door een rustige omgeving. Af en toe zien we een vogel. Dat is tegenwoordig bijzonder in Vietnam, want de vogels zijn bijna allemaal gevangen en opgegeten. Zoals al onze gidsen al hebben gezegd: Vietnamezen eten alles. Hier in het zuiden ook rat. Dit zijn ratten die op de rijstvelden leven. Ik denk dat we dat gerecht maar even overslaan.

We stoppen voor een heerlijke lunch! We krijgen olifantenorenvis die we in een springroll rollen. Na de lunch is de rivier flink gezakt in waterpeil. Blijkbaar zit er en en vloed in de rivier. Onze stuurman vaart ons er goed doorheen.

De volgende stop is bij een kleine fabriek waar ze van allerlei lekkere dingen van rijst maken. Een soort popcorn, wijn, snoep, chips. Aan ons om dit te proeven!

De laatste stop is weer aan het vaste land. We worden naar het hotel gebracht. Even paar uurtjes vrij om Can Tho te verkennen. We krijgen een mooie tropische bui. We schuilen bij een afdakje van een klein restaurant. Er worden stoelen voor ons neergezet zodat we kunnen zitten. De mensen zijn hier oprecht vriendelijk. Je voelt je overal welkom.

De volgende ochtend gaan we naar de drijvende markt. Het is mooi te zien hoe het leven zich hier op het water afspeelt. De gids vertelt dat veel mensen 2 dagen varen om hier op de markt bepaalde groenten of fruit in te slaan. Daarna varen ze terug en verkopen ze het bij hun dorp. Daar blijven ze dan net zo lang tot het op is en dan gaan ze weer terug naar de markt. Tussen de boten varen kleine bootjes die weer spullen verkopen aan de grote boten, zoals koffie of frisdrank. We lopen nog een rondje over de lokale markt. Vis, kikkers, ganzen alles is te koop. De vissen spartelen de bakken uit. Hugo koopt nog een Vietnamese hoed en dan is het tijd om terug te rijden naar HCMC.