HCMC en Cu Chi tunnels

21 juli 2015 - Ho Chi Minh City, Vietnam

De oorlog in Vietnam wordt zeer beeldend wanneer we bij de Cy Chi tunnels komen. De Viet Cong heeft ongeveer 200 km aan gangenstelsels gebouwd. Het is zeer indrukwekkend om hier rond te lopen. Je loopt door de jungle, het is onwijs warm en klam. Je ziet de vernuftige booby traps die de Viet Cong hebben aangelegd. Eigenlijk hebben ze dezelfde vallen gebruikt die ze ook voor het vangen van dieren hebben gebruikt.

Het gangenstelsel is ooit begonnen tussen 2 huizen van broers. Tijdens de oorlog is het uitgebreid tussen woningen in de dorp en daarna tussen dorpen. Ze hebben onder de grond een ziekenhuis, keukens, vergaderruimtes, eetzalen, van alles. Ze gingen 's ochtends koken, zodat de rook opging in de ochtendmist. Ze hebben ventilatie gaten die op dieren holletjes lijken. Ze hebben schoenen die geen sporen achterlaten. Alles is erg indrukwekkend. Er kan nu ook geschoten worden met echte geweren. Dus af en toe loop je rond door die jungle en hoor je die schoten. Het lijkt wel of je in een film rondloopt.

Onze gids is duidelijk over de oorlog. De Amerikanen kwamen zich bemoeien met de Vietnamezen. Was niet nodi geweest. Onze vorige gifs zei: maar goed dat de Amerikanen kwamen anders waren we nu communistisch geweest. Tja, feit blijft dat er heel veel mensen zijn omgekomen in deze oorlog.

Wanneer we terug rijden naar HCMC maken we onze eerste echte tropische regenbui mee. Het komt met bakken uit de lucht en de straten staan in no time blank! Grappig om te zien dat niemand zich er ook maar iets van aantrekt.

Dit alles wordt extra duidelijk wanneer we het oorlogsmuseum bezoeken. Eigenlijk gek dat iedereen vrolijk naast tanks en bommen gaat staan voor een foto. In het museum hangen ook heel veel foto's. Onze gids raadt ze af voor de kinderen. En terecht. De gids blijft bij de jongens en wij bekijken de foto's. Echt om stil van te worden. Toch goed om bij stil te staan. Het hoort bij de geschiedenis van Vietnam.

In de middag is het tijd om te ontspannen en de nare beelden weer even te vergeten. We belanden in modern HCMC. Een hyper modern winkelcentrum. We shoppen wat, eten heerlijke sushi en de jongens ontdekken een gamehal. Wat een lol.

Wanneer we naar ons hotel terug gaan ontdekken we nog een gezellige kroeg met een leuk duo die goede muziek speelt. Heerlijk om de dag af te sluiten met een biertje en muziek!

1. Erna:
    21 juli 2015
    Hoi een indrukwekkende dag hebben jullie gehad. De beelden die jullie hebben gezien zie ik ook nog voor me van de tv goed dat R en H ze niet hebben gezien. Wat een drukke stad met al die brommers. Nog veel plezier de komende dagen
    Groetjes van ons
    Mam