Watervallen en overweldigende natuur

2 augustus 2017 - Munduk, Indonesië

Op dinsdag is het al weer tijd om Lovina te verlaten. We worden opgehaald door een chauffeur die uitstekend Engels spreekt. Dat maakt dat we veel te weten komen over het hindoeïsme. We hebben nog niet veel tempels kunnen bezoeken, ze zijn altijd gesloten. Hij legt uit dat de meeste tempels niet toegankelijk zijn voor toeristen. Er zijn 4 soorten tempels. De landelijke grote tempels, die voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast heeft iedere stad 3 tempels. Omdat hindoeisten geloven in een god die meerdere gedaantes kan aannemen, heeft iedere stad 3 tempels. In iedere tempel is dat een andere gedaante opgenomen. Daarnaast hebben de beroepen een eigen tempel. We hadden al tempels op rijstvelden gezien, in een autogarage, aan zee. Die zijn dan voor de landbewerkers, monteurs of vissers. Tot slot heeft iedere familie zijn eigen tempel. Families wonen lang bij elkaar. Als mensen gaan trouwen, trekken ze vaak bij de ouders in.
We gaan als eerste de oude hoofdstad van Bali bezoeken, Singaraja. Letterlijk vertaald is dit de Leeuwenkoning. We bezoeken de lokale markt. Overweldigend wat een geuren, niet allemaal even aangenaam. Mensen zijn super vriendelijk en onze shopkoning Hugo weet een mooi horloge te bemachtigen. Er komen niet veel toeristen hier lijkt het, want we moeten weer met wat mensen op de foto. De mensen zijn hier echt super vriendelijk, altijd een glimlach.
Daarna bezoeken we de oude haven. Hier kwamen vroeger de eerste Nederlandse boten aan. Er is een begrafenisceremonie bezig bij de tempel. Er worden wat spullen van de overleden persoon in het water gegooid, er is muziek en eigenlijk oogt iedereen vrolijk. We kijken met gepaste afstand toe. Ook bij deze tempel zien we hakenkruizen. De chauffeur legt het symbool, swastika, uit. Het staat voor verbinding. Verbinding tussen de goden en de mensen en tussen de mensen. Mooie betekenis, jammer dat wij er zo'n vervelende associatie bij hebben.
De volgende stop is de GitGit waterval. Een pad waar allerlei kraampjes zijn lopen we langs en dan komen we bij de mooie waterval uit. Een beetje klauteren over de stenen en een lekkere verfrissing van het opspetterende water. Op de terugweg kopen we wat souvenirs en dan volgt het laatste stukje van de rit de bergen in. We komen langs mooie meren. Prachtige vergezichten.
Tja, dan onze 4e locatie.... We zitten op een plantage in een werkelijk prachtige kamer. Uitzicht over het dal en de zee. Mooier wordt het niet denk ik.
Na een heerlijk ontbijt gaan we een wandeling maken. Goedee ( ik weet niet zeker of ik het goed schrijf) is onze gids. Hij is tijdens ons verblijf hier continu voor ons beschikbaar. Een buitensporige luxe. Hij komt hier uit de buurt en we gaan op weg naar watervallen. We lopen door prachtige natuur en maken een tussenstop bij zijn huis. Hij woont hier met zijn ouders en zusje. We krijgen fruit en koffie aangeboden. Zijn ouders zijn boeren. Ze verbouwen wat groentes, hebben wat kippen. Als we verder wandelen komen alle dames terug van de markt. De manden op het hoofd en allemaal goed gehumeurd zeggen ze ons gedag. Onderweg laat Goedee ons van alles zien. De koffiebonen, lemongrass, kruidnagelbomen. Dit laatste gebruiken ze hier ook gedroogd als een soort tabak. De Balinese koffie is ook goed. Beroemd hier is de luwak koffie. Een luwak is een soort vosje dat de koffiebonen eet en uitpoept. Daarvan wordt de koffie gemaakt. We hebben een kopje geproefd. Het was op zich lekkere koffie, maar niet heel veel lekkerder dan de Balinese koffie. Nou ja, we hebben het een keer geprobeerd.
We komen bij de eerste waterval. De Golden Valley. Daarna wandelen we door naar de Munduk waterval. Goedee laat Rutger en Hugo zien hoe je blaadjes hard kunt laten klappen in je hand. Ondertussen hebben we een flink stuk gewandeld, voornamelijk de berg af en we maken ons een beetje zorgen hoe dit hele eind terug te lopen. Dat hoeft gelukkig niet. Er staat een busje dat ons bij het hotel afzet. Het was echt een van de leukste wandelingen die we ooit gemaakt hebt. Mooi, relaxt, afwisselend, zo maar even bij iemand op de koffie en een indruk krijgen hoe ze hier in de bergen leven.

Na een lekkere lunch gaan Marco en de jongens een stuk mountainbiken en ik relaxen bij het zwembad en de blog bijwerken. Aangezien er iets mis was gegaan met het boeken van de kamer kregen het moutainbiken aangeboden en een massage (wat vervelend ;-) Straks dus nog een massage en hopen dat we weer zo'n mooie zonsondergang hebben als gisteren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kathy:
    2 augustus 2017
    Wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's! Die van de jongens is heel mooi! Fijn dat jullie zo genieten!
  2. Erna:
    2 augustus 2017
    Wat een mooie natuur. Kan Hugo straks al zijn aankopen nog wel mee krijgen in de koffer?
  3. Sinie:
    4 augustus 2017
    Mooi verslag Mariel .
    Zo te zien is het een prachtig eiland.
    Nog veel plezier.