Ubud ontdekken

4 augustus 2017 - Ubud, Indonesië

Op donderdag is het vroeg in de ochtend al weer tijd om onze  prachtige plek in Munduk te verlaten. Jammer, we hadden allemaal nog wel wat langer willen blijven. Maar we hebben geen tijd om te treuren, want er staat ons al weer een leuk programma te wachten. De chauffeur van vandaag heeft wat moeite om de locatie te vinden. Hij kan alles tegelijk achter het stuur: rijden, pen zoeken, papiertje zoeken, telefoneren... en dit alles ook nog met slecht weer.! Uiteindelijk staan we om 9 uur bij de plek waar de fietsen klaar staan en het gelukkig droog is geworden.
We worden begeleid door 2 jonge enthousiaste gidsen. Ze willen hun engels oefenen dus ze praten honderduit. We fietsen door kleine dorpen en rijstvelden. Iedere familie bezit 2 à 3 blokken. Daar wordt de rijst op verbouwd ten behoeve van de eigen consumptie. Rondom de rijstvelden ligt een irrigatiesysteem. Dat wordt met hele dorp aangelegd. De velden zijn familiebezit en de kinderen erven dus de rijstvelden. Wanneer iemand overlijdt die geen familie heeft gaat het veld naar de leefgemeenschap. Ik heb ook geleerd wat een Japanse koe is... Een tractor (:-) Op Bali wordt alles nog met de hand gedaan.
Hugo had het wat zwaar tijdens het fietsen. Na ruim een uur kwamen we er achter dat zijn fiets niet goed werkte. Hij heeft zich 3 slagen in de rondte gefietst. We maken eens stop bij een kruidentuin. Hier krijgen we een stuk of 15 koppen thee en koffie te proeven met allerlei smaken, zoals gemberkoffie, kokosthee en mangosteenthee. Leuk om al die verschillende smaken te proeven. Ze hebben ook veel cacao, dus we kunnen ook nog 3 smaken chocola testen.
Daarna maken we een wandeling. Eerst door een dorpje waar we een huis kunnen bekijken. Ze noemen het een compound. Hier woont een hele familie, vanuit de kant van de man, en ze hebben ook een familietempel waar de familieceremonies plaats vinden. Van geboorte tot sterven. Wanneer de kinderen pubers zijn volgt een ceremonie waarin ze geleerd wordt wat de kwaden zijn: dronkenschap, jaloezie, hebzucht, woede, liegen en prostitutie. Daar moeten ze zich verre van houden. Wanneer iemand overlijdt wordt hij veelal eerst begraven, omdat de crematie veel geld kost. Iemand wordt dus eerst begraven en na een paar jaar weer opgegraven om gecremeerd te worden. Dat verklaart misschien ook waarom bij de haven van Singaraja we niet heel erg verdrietige mensen zagen. Wellicht was die persoon al geruime tijd overleden. Onderweg zien we een aantal mannen druk in de weer met vliegers. Een activiteit waar veel mensen zich hier mee bezig houden. We sluiten de tocht af met een lekkere lunch en dan gaan we naar de volgende plek.
We hebben 2 kamers met een tuintje en een zwembad. Het ziet er weer mooi uit. Het is redelijk slecht weer. Zware bewolking en af en toe een fikse bui, dus we besluiten Ubud, de stad waar we dichtbij zitten, te verkennen. Het is een levendige, toeristische stad, super gezellig. Overal winkeltjes, barretjes, enz. Hier vermaken we ons de rest van de dag.
Op vrijdag weer op tijd op, want we hebben kookles. Eerst gaan we naar de markt in Ubud. We zijn daar rond 9 uur en eigenlijk zijn we al te laat. De vrouwen gaan al om 4 uur naar de markt. Ze halen iedere dag verse ingredienten en gaan al koken. Om 6 uur staat het gezin op en eten ze samen. We lopen over de markt, maar eigenlijk is de hectiek al geweest. Het is niet heel bijzonder, behalve wellicht de dikke ratten die we zien.
Dan is het tijd voor de kookles. We krijgen les van Katut. Een gezellige, vrolijke man die veel lacht en na iedere zin uithaalt met een harde hinniklach en 'jaaaaaaaaah'. Hij legt eerst de gerechten uit die we gaan maken en de ingredienten die er in gaan. We gaan sateh maken met pindasaus, bamboe bali (een soort basissaus dat in veel gerechten gaat), bali fried chicken ( we eten hier BFC ipv KFC volgens Katut), soep, noodles en tonijn in banenblad gegaard.
We gaan in duo's aan het werk. Het is echte leuk om te doen. Eerst alles snijden en stampen en daarna van alles bakken. Er is voldoende hulp en we worden aangemoedigd om alles goed te proeven. Na een paar uurtjes hard werken kunnen we met z'n allen aan tafel om te eten. Het is echt duper lekker. We hebben wel wat te veel gemaakt helaas. We krijgen nog een lekker bananentoetje en dan zit de kookles erop.
We laten ons afzetten bij Monkey Forest. Het is ondertussen hard gaan regenen. Gisteren had het ook al flink geregend. Het is zomer hier en de droge tijd, maar op de een of andere manier hebben de weersgoden andere plannen. We krijgen wel een aantal keer per dag excuses voor het slechte weer. We kopen prachtig gekleurde poncho's en gaan het park in. Het is een groot park waar de apen rondlopen. Je kunt bananen kopen en dan klimmen de apen op je. Rutger durft als eerste. Grappig om te zien. Daarna gaat Hugo ook. Rutger had nog wat bananen die hij in zijn broekzak had gedaan. Dat had een aap snel gespot. Hij klimt in Rutgers been en haalt de banaan eruit!
We lopen na het bezoek aan het apenbos de stad in. Het blijft regenen. Wat is dat een goede bezigheid? Precies: voetmassage. Marco en ik heerlijk in een stoel voor de massage en Rutger en Hugo zijn zeer tevreden met de wifi hotspot. We eten bij een gezellige warung en dan is het mooi geweest. De heren plonsen nog even in het zwembad en dan is het tijd voor een drankje en dan lekker slapen.

1. Erna:
    5 augustus 2017
    Wat een afwisselende reis, veel natuur maar je geeft ook een goed beeld van de leefwijze van de bevolking.
  2. Kathy:
    5 augustus 2017
    Gaaf! En weer van die mooie foto's!